loading...
دانلود آهنگ و فیلم
آخرین ارسال های انجمن
مجتبی بازدید : 646 چهارشنبه 05 اسفند 1394 نظرات (0)

جشن اسفندگان یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود

 

 جشن اسفندگان (سپندارمذگان) - روز بزرگداشت زمین و بانوان

- زمان برگزاری جشن اسفندگان (سپندارمذگان)
جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن مژده گیران یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

 

اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان جشن اسفندگان (سپندارمذگان) را در روز پنجم اسفند ذکر کرده‌اند. ولی با توجه به تغییر ساختار تقویم ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان می‌زیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری ایرانی، بعضی منابع و به اشتباه تاریخ ذکر شده نیز ۶ روز به عقب آورده اند که این کار نادرست است. زیرا طبق منابع کهن و همانطور که از نام آن پیداست این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند اشاره دارد.

 

واژه اسفند و سپَندارمَذ
واژه فارسی «اسفند» (اسپند) در زبان فارسی امروز، از واژه پهلوی «سپندارمت-Spandarmat» و اوستایی «سپِنتَه آرمَئی تی-SpentaArmaiti» بر گرفته شده است. روز پنجم هرماه و ماه دوازدهم هر سال «اسفند» یا «سپَندارمَذ» نام دارد. این واژه که در اوستایی «سْپِنـْـتـَه آرَمَئیتی» آمده، نام چهارمین امشاسپند است، از دو بخش «سپِنتَه» یا «سپند» به معنی پاک و مقدس و «آرَمَئیتی» به معنی فروتنی و بردباری تشکیل شده است و معنی این دو با هم فروتنی ِپاک و مقدس است. این واژه در پهلوی «سپندارمت» و در فارسی «سپندارمذ» و «اسفندارمذ» و «اسفند» شده‏ است.

 

پیشینه اسفندگان (سپندارمذگان)
در گاه‌شماری‌های گوناگون ایرانی، علاوه بر این که ماه‌ها نام داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. برای نمونه روز نخست هر ماه «روز اورمزد»، روز دوم هر ماه، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم هر ماه، اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم هر ماه، شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم هر ماه، «سپندارمزد» بوده‌است. سپندارمزد لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد باروری است چون با فروتنی، تواضع و گذشت زندگی را به همه زیستمندان هدیه می‌کند. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسفندگان (اسپندگان) را به‌عنوان نماد تمایلات مادرانه و باروری می‌پنداشتند.

 

در سال ۱۳۴۱ خورشیدی، ابراهیم پورداود روز پنجم اسفند و جشن اسفندگان را به عنوان «روز پرستار» پیشنهاد داد که پذیرفته شد و در تقویم رسمی نیز ثبت گردید ولی اکنون این روز توسط هیچ نهاد دولتی و غیردولتی به عنوان روز پرستار گرامی داشته نمی‌شود. پورداوود در این مورد نوشته بود: "در میان جشن‌های بزرگ ایران باستان، سپندارمذگان جشنی است در پنجمین روز از اسفندماه. همین روز شایسته و برازنده است که جشن پرستاران میهن ما باشد". از این روی، روز پنجم ماه دوازدهم (اسفند) یا اسپند، روز «سپندارمزد» یا «اسپندارمزد» نام داشت که جشنی با همین عنوان می‌گرفتند. «سپندارمزدگان» یا «اسفندگان» (اسپندگان) روز زن و زمین است.

 

جشن اسفندگان, زمان برگزاری جشن سپندارمذگان,سپندارمذگان

ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند

 

آیین‌های جشن اسفندگان (سپندارمذگان)
به بیان ابوریحان بیرونی، «اسفندارمذ» ایزد موکل بر زمین و ایزد حامی و نگاهبان زنان شوهر دوست و پارسا و درست کار بوده است. به همین مناسبت روز اسفندگان یا روز سپندارمذ، عید زنان به شمار می ‏رفت. مردم به جهت گرامی ‏داشت، به آنان هدیه ‏داده و بخشش می‏ کردند. زنان نه تنها از هدایا و دهش هایی برخوردار می ‏شدند، بلکه به نوعی در این روز فرمانروایی می ‏کردند و مردان باید که از آنان فرمان می ‏بردند. سپندارمزد نگهبان زمین است و از آنجا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی دارد جشن اسفندگان (اسپندگان) برای گرامیداشت زنان نیکوکار برگزار می‌گردد. ایرانیان از دیر باز این روز را روز زن و روز مادر می‌نامیدند.

 

اختلاف در زمان برگزاری جشن اسفندگان (سپندارمذگان)
هم‌اکنون بعضی از زرتشتیان ایران، روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند) را روز ۲۹ بهمن و روز جشن سپندارمذگان می‌دانند. این درحالی است که بارها و بارها گاه‌شمار ایرانی جابجا شده است. حتی دوره‌ای بوده است که نوروز در آغاز پاییز و پنچه (پنچ روز اضافه‌ی سال) در نیمه ساله بوده است. ولی در آن روزگار نیز روز اسفند از ماه اسفند، اسفندگان بوده است.

 

در بعضی مناطق ایران که در نسل‌های پیش، زرتشتی بوده و اکنون مسلمان شده‌اند، این مراسم هرساله پنج روز مانده به ماه اسفند، برگزار می‌شود. از این مناطق می توان به منطقه پشتکوه استان یزد اشاره کرد که مراسم جشن اسفندگان (سپندارمذگان) به ویژه در روستای پندر به صورت با شکوهی برگزار می شود.

 

آیین‌ها و دیگر نام‌های جشن اسفندگان
جشن سپندارمذگان را با نام‌های جشن برزیگران هم نامیده‌اند. در روز اسپندگان چند جشن با مناسکی به‌خصوص برگزار می‌شده‌است. نخستین آنان جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بود که ویژه زنان بود. در این روز مردان برای زنان هدیه می‌خریدند و از آنان قدردانی می‌کردند. امروزه نیز بیشترین جنبهٔ مورد تأکید در اسپندگان قدردانی از زنان است. در زمان گذشته -چنان که ابوریحان روایت کرده‌است - عوام کارهای دیگری هم می‌کردند چون آیین‌های جادویی برای دورکردن خرفستران. اما ابوریحان این آیین‌ها را تازه و نااصیل خوانده‌است.

اسفندگان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/.../اسفندگان
Translate this page
Persian Wikipedia

جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن مژده گیران یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

۵ اسفند؛ جشن اسفندگان (سپندارمذگان) – روز بزرگداشت زن و ...

tafreshnews.ir/?p=28984
20 hours ago - جشن اسفندگان یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. جشن اسفندگان (سپندارمذگان) – روز بزرگداشت زمین و بانوان.

جشن سپندارمذگان (اسفندگان)

www.irandeserts.com › ... › جشنهای باستانی ایران
جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

سپندارمذگان (پنجم اسفند روز عشق) - آشپزخانه

www.cookery.ir/pages/default.aspx?mode=article...
جشن اسفندگان (سپندارمذگان): یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز پنجم اسفند برگزار ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسپندگان) در ۵ اسفند است

روز بزرگداشت زن و زمین | سپندارمذگان - کارناوال

karnaval.ir/روز-بزرگداشت-زن-و-زمین-سپندارمذگان/
6 hours ago - جشناسفندگان “ یا “ سپندارمذگان “، یکی از جشن های اصیل ایرانی ست که در روز ۵ اسفند برگزار می شود. در گاه شمارهای ایران باستان، علاوه بر اینکه ...

به بهانه 5 اسفند ماه جشن اسفندگان (سپندارمذ)روز عشق - کوگ ...

shuleil.blogfa.com/.../-به-بهانه-5-اسفند-ماه-جشن-اسف...
کوگ بی دُنگ - به بهانه 5 اسفند ماه جشن اسفندگان (سپندارمذ)روز عشق ،زن ،مادر - حرف دل من،حرف ... زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌ورزد. ... آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

جشن سپندارمزگان (اسفندگان) - مهرمیهن

www.mehremihan.ir/.../355-جشن-سپندارمزگان-(اسفن...
اسفندگان,سپندارمذگان,جشن اسفندگان,جشن سپندارمذگان,جشن اسپندگان,اسپندگان. ... آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسپندگان) در ۵ اسفند است[۵].
ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... زمین است و از آنجا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی دارد جشن اسفندگان ...

11 hours ago - جشن اسفندگان (سپندارمذگان) - روز بزرگداشت زمین و بانوان - زمان برگزاری جشن اسفندگان (سپندارمذگان) جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن.

 

فريدون جنيدي : 29 بهمن تا 5 اسفند را هفته مهرورزي بناميم

bonyad-neyshaboor.ir/.../فريدون-جنيدي---29-بهمن-تا...
پنجمين روز هر ماه را اسفند روز (سپندارمذ) مي‌ناميدند که لقب ملي زمين است؛ يعني گستراننده، ... آورده است که ايرانيان باستان اين روز را روز بزرگداشت زن و زمين مي دانستند. ... و اهميت جشن اسفندگان (سپندارمذگان) بهتر است 6 روز 29 بهمن تا 5 اسفند را به ...

پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین

kd1670.khschool.ir/Articles/ViewArticle.asp?ID...
جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم ...

تاریخچه سپندارمذگان روز عشاق ایرانی

www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID...
سپندارمذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کردند. ... ای فرزندان آریایی روز عشق ایرانی روز 5 اسفند بوده و خواهد بود. ... یلدا برابر با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسفندگان) در ۵ اسفند است. .... آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

جشن اسفندگان

fariran.org/esfand.htm
اسفندگان، جشن بزرگداشت زن و زمین. می‌ستاییم این زمین را، می‌ستاییم آن آسمان را، ... زنان نیز بدان روی که افزایندی جهان‌اند و نمایندی مهر و فروتنی به سپندارمذ مانند می‌شوند (5)» ... ایرانیان روز سپندارمذ از ماه اسفند را جشنی به نام اسفندگان می‌گرفتند.

5 اسفند روز زن

avayemelal.ir/+5+اسفند+روز+زن
10 hours ago - عکس تبریک روز زن ایرانی 5 اسفندماه,عکس ... پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین ... به بهانه 5 اسفند ماه جشن اسفندگان (سپندارمذ)روز عشق ،زن
جشن سپندارمذگان روز ملی مادر و زن را به همه بانوان تبریک می گوییم. 5 اسفند جشن اسفندگان و روز بزرگداشت زنان و زمین. یکی از جشن‌های ایران باستان. روز بزرگداشت ...

سپندارمذ چه روزی است؟! - سحرگاه امید

sahargaheomid.blogsky.com/1388/11/29/post-251/
«سپندارمذگان» روز زن و زمین است. روز پنجم اسفند در همه گاه‌شماری‌های ایرانی به عنوان روز جشن اسپندار مذگان شناخته می‌شود. ... از این رو، زمان درست شب یلدا برابر با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسفندگان) در ۵ اسفند است. ... من به این معترضم که این فرهنگ (بزرگداشت روزی به نام عشق) بیاد با سپندازمذگانی که ...

29 اسفند ماه ، جشن اسپندگان (روز بزرگداشت زن در ایران باستان)

www.cloob.com/.../29_اسفند_ماه_،_جشن_اسپندگان_(...
93/11/5 15:57 ... جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که امروز زرتشتیان آنرا در روز اسفند (سپندارمذ - پنجمین روز) از ماه ... ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.
جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین ...

 

جشن اسفندگان و روز بزرگداشت زنان و زمین

www.doostiha.ir/.../جشن-اسفندگان-و-روز-بزرگداشت-...
Feb 22, 2013 - جشن سپندارمذگان روز ملی مادر و زن را به همه بانوان تبریک می گوییم 5 اسفند جشن اسفندگان و روز بزرگداشت زنان و زمین یکی از جشن‌های ایران باستان ...
Feb 24, 2015 - جشن سپندارمذگان روز ملی مادر و زن را به همه بانوان تبریک می گوییم. 5 اسفند جشن اسفندگان و روز بزرگداشت زنان و زمین. یکی از جشن‌های ایران ...
جشن اسفندگان (سپندارمذگان)(روز عشق ایرانی) یا جشن مژده گیران یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

جشن اسفندگان در روز 5 اسفند (سپندارمذگان) | گیگر

giger.ir/جشن-اسفندگان-در-روز-5-اسفند-سپندارمذگان...
10 hours ago - جشن اسفندگان در روز 5 اسفند (سپندارمذگان) یکی از جشن های ایرانیان در ... ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

سپندار مذگان(روز عشق) - کوروش بزرگ

www.artin1387.blogfa.com/post-48.aspx
کوروش بزرگ - سپندار مذگان(روز عشق) - welcome - کوروش بزرگ. ... در ايران کهن، يک جشن بهاري زنان بوده که در آن روز زنان از آزادي بيشتري برخوردار بودند ... منبع: جشن سپندارمذگان 29 بهمن است يا 5 اسفند؟ ... جشن اسفندگان يا سپندارمذگان برابر است با پنجمين روز از ماه اسفند در همه گاهشماري‌هاي ايراني. ... سپندار مذ لقب ملی زمین است.
جشن سپندارمذگان یکی از جشن‌های ایرانی است که امروز ایرانیان آنرا در روز سپندارمذ ... آورده‌است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسفندگان) در ۵ اسفند است ...

Feb 24, 2008 - اما آيا نام جشن ملي اسفندگان (سپندارمذگان) روز گراميداشت عشق، زمين و زن .... این جشن ویژه ی زنان و به مناسبت تجلیل و بزرگداشت از آنان برگزار می ...

ساعت و تقویم رسمی ایران

www.time.ir/
ساعت و تقویم رسمی ایران، اوقات شرعی نقاط مختلف ایران، مناسبتهای روز و تبدیل ... ۵ اسفند جشن اسفندگان(سپندارمذگان) روز عشق; ۵ اسفند روز بزرگداشت زمین و ... ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری; ۱۵ اسفند روز درختکاری; ۱۸ اسفند روزجهانی زن [ 8 ...

اسفندگان - blogfa91 - irancloob

blogfa91.irancloob.net/اسفندگان/

20 hours ago - جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن مژده گیران یکی از جشن‌های ایرانی است ... ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

 

اندیشکده ترنه میغان بسطام - جشن سپندارمذگان (اسفندگان)

tornehmeyghan.blogfa.com/.../جشن-سپندارمذگان-(اس...
جشن اسفندگان (سپندارمذگان): یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز پنجم اسفند برگزار ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسپندگان) در ۵ اسفند است.

جشن اسفندگان در روز 5 اسفند (سپندارمذگان) - لواشـــــــــــک

lavashak.net/.../جشن+اسفندگان+در+روز+5+اسفند+س...
ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان جشن اسفندگان ...

تخفیف ویژه به مناسبت جشن "سپندارمذگان"

www.shaghayegh2.com/.../تخفیف-ویژه-به-مناسبت-...
اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند ذکر کرده‌اند. ... است و از آنجا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی دارد جشن اسفندگان ...
Feb 14, 2016 - تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم ... این تاریخ، تاریخ درست جشن سپندارمذگان نبوده بلکه تاریخ دقیق آن ۵ اسفند ماه می‌باشد. ... و غرب ایران، مراسم جشن اسفندگان همچون گذشته برگزار می‌شود، در این روز ... که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین و مهر می‌دانستند.

وبگاه جامع 7صدف - جشن اسفندگان

www.7sadaf.blogfa.com/post-90.aspx
... در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. روز 5 اسفند طبق تمامی تقویم های ایرانی روز جشن اسفندگان (سپندارمذگان) ...

روز پنجم اسفند

sc0rpionir.ir/+روز+پنجم+اسفند
امروز پنجشنبه پنجم اسفند ماه ۱۳۸۹ شمسی پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین | www.WeAre.ir ... جشن اسفندگان (سپندارمذگان): یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز پنجم اسفند برگزار می‌شود. ... جشن ملی اسفندگان روز عشق، زمین و زن (5 اسفند) - …
جشن اسفندگان در روز 5 اسفند سپندارمذگان یکی از جشن های ایرانیان در قدیم جشن ... آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

سپندارمذگان 29 بهمن یا 5 اسفند - آسمونی

www.asemooni.com › فرهنگعاشقانه
Feb 9, 2014 - ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... جشن اسفندگان (سپندارمذگان) بهتر است 6 روز 29 بهمن تا 5 اسفند را به ...
سپندار مذ، روز عشق مقدس در ایران باستان ؛29 بهمن است یا 5 اسفند؟ ... آورده است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می دانستند. ... (یلدا) تا جشن سده به ۴۶ روز، و فاصله ۲۵ روزه جشن سده تا سپندارمذگان (اسفندگان) به ۱۹ روز رسیده است.

جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

 

 

جشن اسفندگان(سپندارمذگان) روز عشق | فان گستر

www.marande.ir/.../جشن-اسفندگانسپندارمذگان-روز-...
جشن ملي اسفندگان روز عشق، زمين و زن (5 اسفند) – جريان – نشريه و … www.jaryanonline.ir ... جشن سپندارمذگان يا اسفندگان( همان جشن ولنتاين ايراني)، روز گراميداشت زنان در … ... اسفندگان جشن بزرگداشت دو نماد زايندگي و مهر و عشق است: زن و زمين.
جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند ... آورده‌ است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.
سپندارمذگان یا اسفندگان روز مهر ایرانی - اسفندگان، جشن بزرگداشت زن و زمین - پنجم ... واژه در پهلوی به گونه ی سپندارمت و در فارسی سپندارمذ، اسفندارمز و اسفند شده است. ... [5] در وندیداد آن جا که سخن از زمین می رود که چگونه می توان آن را شاد کرد، آمده است ...
Feb 13, 2013 - دوم آنکه این جشن در روز برابری نام ماه اسفند با روز اسفندمذ که 5 اسفند ... ‌است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. همچنین گفته است:" در روز اسفندگان چند جشن با مناسکی به‌خصوص برگزار می‌شده‌است.

روز عشاق: ولنتاین یا سپندارمذگان؟!! - پاسخ

www.rozanehonline.com/.../روز-عشاق-ولنتاین-یا-س...
Feb 10, 2013 - زرتشیان جشن سپندارمذ (سپندارمذگانروز زن و روز زمین) را هرساله در پنجم ... جشن "سپندارمذگان" یا "اسفندگانروز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده است. ..... جشن سپندار مذگان آن چنان که از نامش پیداست روز 5 اسفند برگزار می شود 6 ..... خوندم (مثل ویکی پدیا) گفته شده که این روز برای بزرگداشت زنان بوده و مردان ...
جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند ... آورده‌ است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

جشن پنجم اسفند

brandsara.site/+جشن+پنجم+اسفند/
اسفندگان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد سپندارمذگان (پنجم اسفند روز عشق) جشن‌های ایرانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ... جشن اسفندگان خجسته باد - YouTube جشن ملی اسفندگان روز عشق، زمین و زن (5 اسفند) - … جشن سپندارمزگان (اسفندگان) پژوهشکده کوچک من (دانستنیها) - ولنتاین چه روزی … پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین | www.
سپندارمذ نگهبان زمین است و از آنجا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی ... فلسفه بزرگداشت این روز با نام "روز عشق" به این گونه بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز می شمردند و افزون جشن اسفندگان ، تجلیل روز زن. 29بهمن(18 فوریه) در تقویم ایرانی (5 اسفند درتقویم باستان) اسفند نامیده شده است و به دلیل ...

بالاترین: به پیشواز جشن اسفندگان

https://www.balatarin.com/permlink/2016/2/.../410909...
15 hours ago - در جشن "اسفندگان" ، ایرانیان جایگاه « زن ایرانی » را پاس می داشتند . ... اسفند برگزار می شد ، جشنی برای زنده شدن دوباره ی طبیعت و گرم شدن زمین نیز شمرده می شد . در روزگار باستان این جشن در روز پنجم اسفند ( روز اسفند از ماه اسفند ) ... اما گروهی دیگر با احترام به گاهشماری خیامی ، آن را در روز 5 اسفند برگزار می کنند .

در ميان بيش از 50 جشن باستاني، "سپندارمذگانروز گراميداشت زن و زمين يکي از ... نگاه به جشن‌هاي ايراني کاملا اشتباه است چراکه جشن اسفندگان در روز 5 اسفند از جايگاه و ... آورده است که ايرانيان باستان اين روز را روز بزرگداشت زن و زمين مي دانستند.

 

آیران iran - سپندارمذگان روز بزرگداشت زن و زمین(یکی ازجشن ...

www.nadertaimoori.blogfa.com/post-67.aspx
آیران iran - سپندارمذگان روز بزرگداشت زن و زمین(یکی ازجشن های تاریخی ایران ... با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسفندگان) در ۵ اسفند است.
موسسه فرهنگی هنری عرفان - روز بزرگداشت زن و زمین. ... روز 5 اسفند طبق تمامی تقویم های ایرانی روز جشن اسفندگان (سپندارمذگان) است و روزهای دیگر اشتباه می باشند.
Sep 20, 2015 - جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.
۵ اسفند جشن اسفندگان(سپندارمذگان) روز عشق ۵ اسفند روز بزرگداشت زمین و بانوان ... ۱۱ فروردین ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن [ ٢٠ جمادي الثانيه ]

ف-نوروزی - مطالب ابر آثارالباقیه آیین جشن اسفندگان ...

f-noroozi.mihanblog.com/.../آثارالباقیه%20آیین%20...
جشن اسفندگان و روز بزرگداشت زنان و زمین. تاریخ : شنبه 5 اسفند 1391. نویسنده : ف نوروزی. نظرات (0). جشن سپندارمذگان روز ملی مادر و زن را به همه بانوان تبریک می ...
Feb 6, 2016 - جشن باستانی سپندارمذگان تاریخ دقیق سپندارمذگان جشن اسفندگان یا ... جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند ... که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.
6 days ago - آیا سپندارمذگان (۲۹ بهمن یا ۵ اسفند) روز بزرگداشت زن است؟ ... زمین در زرتشت نامش سپندارمذ است که در جاهای دیگر اوستا به «فرشته نگهبان زمین» هم ترجمه می ... روز زن میان زرتشتیان / جشن اسفندگان (سپندارمذگان) ۲۹ بهمن یا ۵ اسفند؟
پنجم اسفند روز بزرگداشت زن و زمین. جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه ...

جشن اسفندگان - زرتشت

zartoshttt.persianblog.ir/page/0012
این روز را می توان روز زنان دانست سپندارمزد نگهبان زمین است ای آرمئی‌تی‌، ای ... آیین بزرگداشت این ایزد بانو و جشن اسفندگان هم‌اکنون در 29 بهمن ماه برگزار ... جشن اسفندگان یا سپندارمذگان برابر ... جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن اسفندگان در ۵ اسفند است.

Fall-Fairy

fall-fairy.blogfa.com/

ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. ... جشن اسفندگان (سپندارمذگان) بهتر است 6 روز 29 بهمن تا 5 اسفند را به عنوان هفته عشق و.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1047
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 74
  • آی پی امروز : 166
  • آی پی دیروز : 131
  • بازدید امروز : 574
  • باردید دیروز : 679
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 574
  • بازدید ماه : 9,236
  • بازدید سال : 72,663
  • بازدید کلی : 750,456
  • کدهای اختصاصی
    X بستن تبلیغات